Sydsjællands Tidende - Hele ugens avis for Vordingborg Kommune og Nordfalster
Facebook

Få de lokale nyheder på

Facebook logo

Kontakt

Logo for Sydsjællands Tidende
Torvestræde 4 
4760 Vordingborg 
Tlf. 5537 0009 
Fax 5534 0011

- Priser
- Annoncebestilling

- Kontakt os

OnlineAvis
Boliger

Happydays bannerannonce
Lasse Petersen med hovedet i kølerhjelmen, mens Preben Rasmussen ser til. Foto: Jens Martin Roelsgaard

Askeby Auto skifter ejer

Med kun et par måneder til sit 40-års jubilæum som indehaver af Askeby Auto på Møn vil Preben Rasmussen fredag den 2. oktober aflevere værksteds- og butiksnøglen til Lasse Petersen, som med blot et enkelt års pause har været mønbo siden han så dagens lys for 38 år siden.


- Jeg har længe gået med tanken om at blive selvstændig, så jeg var klar til udfordringen, da jeg fik mulighed for at overtage forretningen, forklarer Lasse Petersen, som derefter faktisk underskrev sin tredje lærekontrakt som mekaniker.

Som 18-årig for tyve år siden startede uddannelsen som mekaniker. Men lysten til at lære mere om reparation af biler i en tid, hvor elektronikken blev en stadig større del af et bilværksteds opgaver førte videre til en lærekontrakt som autoelektriker. Og den tredje lærekontrakt kom så for et års tid siden, hvor han blev ansat hos Askeby Auto og gik i gang med en aftalt ”læretid”, hvor kunderne kunne vænne sig til en ny mand ved roret, og han kunne lære om forretningens daglige opgaver inden overtagelsen.

- Og ganske vist er jeg nu klar til at overtage det fulde ansvar. Men dog uden at sige farvel til Preben, som ikke får lov til at gå på efterløn de første par år, siger Lasse Petersen.

Det samme kommer til at gælde for Preben Rasmussens hustru Karin, som i alle årene har klaret forretningens administrative opgaver. Og det fortsætter hun med - indtil videre. En opgave hun løser hjemme ved ”køkkenbordet”, hvor der også er tid til at lave regnskabet for et par andre mindre virksomheder.

 

Nye udfordringer

Både den snart tidligere og den nye ejer kender alt til de udfordringer, som en mekaniker møder i dag. I de gode, gamle dage var der mange opgaver som olieskift for hver 2.500 kilometer og udskiftning af ukomplicerede reservedele samt rustarbejde, der optog tiden.

Det er helt anderledes i dag. Kunderne har nyere biler, hvor et olieskift blot sker én gang om året og måske endda kun hvert andet år. Omvendt er reparationerne blevet anderledes komplicerede med al den elektronik, en bil er udstyret med, og hvor udskiftning af reservedele næsten er blevet en videnskab i sig selv.

- I dag er der slet ikke så mange, der tør gå i gang med udfordringen som ”hjemmemekaniker” i egen garage, hvilket er med til at sikre omsætningen i en tid, hvor en bil ellers ikke har samme behov for jævnlig service, forklarer Preben Rasmussen.

- Reparation af biler bliver mere og mere kompliceret på grund af ny teknologi. Man skal ikke være væk fra faget som automekaniker i mere end tre år. Så er du tabt og langt bagefter, hvad der kræves af ny viden for en mekaniker, siger Lasse Petersen. - Samtidig er der behov for et værksted i vores størrelse, hvor vi i dag er tre mekanikere.

 

Ny status

Askeby Auto er også klar, når kunderne ønsker at købe ny bil eller en brugt af slagsen.

Men forretningen er ikke længere et officielt Opel-værksted. Og den status har man selv valgt, fordi det blev både for besværligt og for dyrt at være ”officiel”. Det var et krav, at en forretning og værksted blev forsynet med blandt andet Opels farver - inde og ude. Foruden det for eksempel var et krav, at et værksted skulle investere i specialværktøj for ofte 10-15.000 kroner, når en ny model så dagens lys. Ligeledes blev der stillet krav til indretningen.

- I dag har vi som mange andre valgt at tilslutte os en kæde af mekanikere, hvor vi kan låne for eksempel specialværktøj af hinanden for én eller flere dage. Og det gælder for alle bilmærker.

- Vi er blevet meget mere fleksible og fået meget bedre styr på omkostningerne, siger Preben Rasmussen, som overdrager en forretning tilknyttet AutoPlus kæden. En ekstra sikkerhed for, at forretningen altid har tilgang til ny viden og det nødvendige værktøj til at kunne servicere alle bilmærker - og ikke kun Opel.

Fra venstre Karin og Preben Rasmussen samt Lasse Petersen. Foto: Jens Martin Roelsgaard

Kommentar

Indsend kommentar

Bemærk: Alle anonyme indlæg vil blive slettet
Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
CAPTCHA
Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.
Billed-CAPTCHA
Indtast tegnene som vises på billedet.
Seneste gallerier
  • FOTOS: Latin og...
  • FOTOS: Årets åbning...
  • FOTOS: Gåsetårns...
  • FOTOS: Late Night i...
Kommende arrangementer
23.
Apr
Nationalt Begynder-mesterskab BK Tårnet 74, Danske Bokse Union og Vordingborg Kommune
23.
Apr
Åbent hus Citroën Vordingborg
23.
Apr
Åbent hus AutoCentro Vordingborg
24.
Apr
Kom i form til sommeren - Pilates, Stege LOF Vordingborg
24.
Apr
Generalforsamling Kastrup Fodbold gi aka Kastrup Fodbold
25.
Apr
Pige-aften med besøg af Kirsten Steno Garant Vordingborg
25.
Apr
Danmark Spiser Sammen ÆldreSagen og Røde Kors
25.
Apr
Generalforsamling Viemose Møllelaug
25.
Apr
Ordinær generalforsamling Vordingborg Gymnastikforening
25.
Apr
Foredrag "Brev til Mor" v/Malene Lauritsen Viemose Forsamlingshus