Sydsjællands Tidende - Hele ugens avis for Vordingborg Kommune og Nordfalster
Facebook

Få de lokale nyheder på

Facebook logo

Kontakt

Logo for Sydsjællands Tidende
Torvestræde 4 
4760 Vordingborg 
Tlf. 5537 0009 
Fax 5534 0011

- Priser
- Annoncebestilling

- Kontakt os

OnlineAvis
Happydays bannerannonce

Hvad er meningen?

Uffe Nielsen

Højdevej 58

4750 Lundby (Kostræde Banker)

  

Om det er agurketiden, modvilje, hævntørst eller andre dunkle motiver, der ligge bag Sydsjællands Tidendes  gennemført perfide artikel om Visit Møn-Sydsjællands nye magasin ‘Møn, Mad & Mere’ – og andre artikler om Visit Møn-Sjælland i sommerens løb - er ikke til at vide. Sjældent har man ser noget, der er mere forudindtaget, nedladende og direkte modbydeligt. Hvis det havde været en uerfaren, ung free lance medarbejder, der havde skrevet artiklen, kunne man klage til redaktøren over dette makværk, men det er – Gud hjælpe mig – redaktøren selv, der selv har skrevet denne smædeartikel. Giftighederne heri bør ikke stå ukommenterede.

Som anført er magasinet annoncefinansieret. Der er derfor grund til at antage, at det ikke er derfor, turistkontorerne er lukkede i week enden. At der er omtale af turistattraktioner og virksomheder udenfor Møn, er helt naturligt, da det er Visit Møn-Sydsjælland der står som udgiver. ‘Mere’ i overskriften signalerer, at det ikke kun drejer sig om Møn. At annoncører omtales redaktionelt, er der intet dubiøst eller usædvanligt i. Der kan blot henvises til Sydsjællands Tidendes omtale af Late Night fredag. Omtalen af motiverne til, at Elly Nielsens boghandel er nævnt i magasinet, kan friste til at tage injurielovgivningen i anvendelse.

Flere passager i artiklen giver skrivekløe, men modsat redaktørens udgydelser, er læserindlæg i Sydsjællands Tidende begrænset til 300 ord. Denne regel burde også gælde redaktionelle indlæg, hvis redaktøren ikke kan finde en anstændig tone.

Sydsjællands Tidendes læsere – og annoncører – fortjener bedre.

 

 

Svar på: Hvad er...

 

Kære Uffe Nielsen

 

Jeg kan forsikre dig for, at der ikke er nogen ”dunkle motiver”, i nogetsomhelst af det vi skriver i Sydsjællands Tidende.

Avisen har netop valgt at sætte fokus på turismen over sommeren, da det er en af ”grundpillerne” i kommunen. Det er en af de ting som politikere - som du selv - har som et af de fokusområder, der skal løfte hele området. 

Derfor er det også naturligt at tage et bestik af, hvordan denne vigtige opgave forvaltes. Det kræver både et kærligt og kritisk blik, og har både betydet artikler om digitalisering, turistinformationer, turistgrupper, særlige turistoplevelser - og altså markedsføringen.

Når det kommer til sidstnævnte, er det vigtigt at være særligt skarp, hvis kommunen vil slå igennem. Her virker det naturligt at tage fat i turistorganisationens seneste udgivelse og stille spørgsmål til de redaktionelle valg. 

Det gav  turistforeningen en forklaring på, og så må det være op til en selv - og måske politikerne og turistforeningen - at vurdere det. 

Faktum er, at skatteborgerne finansierer omkring halvdelen af nævnte magasin. Den anden halvdel finansieres af annoncer, der er ”skjult” som redaktionel omtale. Vi taler ikke om at man omtaler annoncører - men om at omtalerne ER betalte annoncer. Det er ikke lovligt i ”almindelige medier”, og finder ikke sted i Sydsjællands Tidende, hvor redaktørens (mine) private forretningsanliggender, heller aldrig vil få spalteplads.

Da mit svar skal også bør holde sig indenfor debatgrænsen, vil jeg slutteligt blot sige, at du er velkommen til at kigge forbi, hvis du ønsker noget uddybet, og at jeg i øvrigt ærgrer mig over, at du bruger din energi på at ”skyde budbringeren”, i stedet for at bruge din indflydelse til at gøre noget ved de udfordringer, som måtte være på turismeområdet, så det kan bedres, til glæde for os alle.

 

Med venlig hilsen

 

Michael Thønnings

Redaktør, Sydsjællands Tidende

Kommentar

Indsend kommentar

Bemærk: Alle anonyme indlæg vil blive slettet
Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
CAPTCHA
Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.
Billed-CAPTCHA
Indtast tegnene som vises på billedet.
Seneste gallerier
  • FOTOS: Dark Sky med...
  • FOTOS: Stafet-Marked
  • FOTOS: Lundby -...
  • FOTOS: Pynten rundt...
Kommende arrangementer
27.
Maj
Fodboldkamp Kvinde Sjællandsserien VIF/NFC - Vipperød BK VIF
27.
Maj
Fodboldkamp - Serie 2 - Ørslev GIF mod Vemmelev SGI Ørslev Fodbold
27.
Maj
Roskilde Dyreskue Roskilde Dyreskue
27.
Maj
Fransk Forår Præstø Handelsforening
27.
Maj
Fransk Forår Vordingborg Kommune, Fransk Forår
28.
Maj
Roskilde Dyreskue Roskilde Dyreskue
28.
Maj
Fransk Forår Præstø Handelsforening
28.
Maj
Fransk Forår Vordingborg Kommune, Fransk Forår
30.
Maj
Aftensang i Mern Kirke Mern Kirke
30.
Maj
Virksomhedsbesøg, Bryghuset Møn Vordingborg Erhvervsforening