Sydsjællands Tidende - Hele ugens avis for Vordingborg Kommune og Nordfalster
Facebook

Få de lokale nyheder på

Facebook logo

Kontakt

Logo for Sydsjællands Tidende
Torvestræde 4 
4760 Vordingborg 
Tlf. 5537 0009 
Fax 5534 0011

- Priser
- Annoncebestilling

- Kontakt os

OnlineAvis
Happydays bannerannonce

Hvordan med kvalitetsløftet?

Stella Steengaard

Tovholder, børn- og unge netværk,

DH Vordingborg

Ibsvej 7

4720 Præstø

 

Den inkluderende skole, et kvalitetsløft?

Fra august er den inkluderende skole en realitet i Vordingborg Kommune. Cirka 200 elever fra specialskoler og -klasser inkluderes og undervises i distriktsskolerne sammen med øvrige elever.

Politikerne pointerer, at den inkluderende skole i Vordingborg er et kvalitetsløft og ikke en spareøvelse. 

Kendsgerningen er, at der kommer 20 millioner kroner mindre og 26-27 færre lærere med ind i den ny skole fra skoleår 2012-2013. 

Samtidig gennemføres klasseoptimering, så der i snit er næsten 23 elever i klasserne. Den samlede elevgruppe er uændret.

I den inkluderende skole er flere muligheder for at tilpasse undervisningen. Ofte fremhæves holddannelse som et redskab. Samles få elever med særlige behov i et hold, vil det indebære, at et andet hold vil blive betydeligt større. 

Eksemplet kan være, at er der to klasser med hver 23 elever, hvor fem elever med særlige behov fra de to klasser undervises i et hold med en lærer, så vil det andet hold være på 41 elever også med en lærer.

Kvalitetsløftet ligger også i opkvalificering af lærerne i inklusion. Som det ser ud nu, består opkvalificeringen i, at alle lærere kort før skolestart modtager cirka 15 timers undervisning i inklusion. Derudover uddannes fem inklusionslærere, en til hver distriktsskole, med et ekstra kursus på cirka 20 timer. 

Længerevarende uddannelse i inklusion af fem lærere er foreløbig udskudt et år. 

Vi har dygtige og engagerede lærere i kommunen, men det er en ny stor opgave at undervise elever uden og med specialundervisningsbehov, vidtgående, sammen, så alle elever i klassen får udbytte. Kan få timers uddannelse i inklusion imødekomme behovet for kvalificering til opgaven? 

Forældre er bekymrede. Hvis inklusionen ikke lykkes, er de svage elever med særlige behov meget udsatte, men det har konsekvens for alle elever i den inkluderende skole. 

 

 
Seneste gallerier
  • Studenter fra ZBC...
  • FOTOS:...
  • FOTOS: Sankt Hans på...
  • FOTOS: Studenterne...
Kommende arrangementer
28.
Jun
Himmel & Hav - Klint & Ler Køng Museum
28.
Jun
Udstilling: Kunsten i lyset Sophienholm
29.
Jun
Himmel & Hav - Klint & Ler Køng Museum
29.
Jun
Ekstraordinær generalforsamling Langebæk Alliancen
29.
Jun
Ekstraordinær generalforsamling Nyråd Idrætsforening, fodboldafdelingen
29.
Jun
Udstilling: Kunsten i lyset Sophienholm
30.
Jun
Himmel & Hav - Klint & Ler Køng Museum
30.
Jun
Udstilling: Kunsten i lyset Sophienholm
01.
Jul
Himmel & Hav - Klint & Ler Køng Museum
01.
Jul
Åben vejledning CELF