Sydsjællands Tidende - Hele ugens avis for Vordingborg Kommune og Nordfalster
Facebook

Få de lokale nyheder på

Facebook logo

Kontakt

Logo for Sydsjællands Tidende
Torvestræde 4 
4760 Vordingborg 
Tlf. 5537 0009 
Fax 5534 0011

- Priser
- Annoncebestilling

- Kontakt os

OnlineAvis
Happydays bannerannonce

Lyt til dem på gulvet...

Per Henriksen

Hestehavevej 78

4720 Præstø

 

Borgerservice på biblioteker

På mit læserbrev angående Borgerservice på biblioteker er kommet en kommentar fra Borger og Arbejdsmarkedschef Claus Holm Oppermann, som fremfører: ”De fleste samtaler i borgerservice er ikke af intim karakter” og ”så vidt muligt i enrum”. Dette er jo ikke godt nok. Når jeg kan opleve to borgere i gabestok på to timer, så er det underordnet, at der også har været ti uproblematiske. Det er her, mennesker af kød og blod bliver til tal i en statistik. Det handler jo ikke kun om digitalisering, det handler om værdighed.

Angående topstyring  vil jeg komme med et eksempel fra min egen arbejdsplads, Vordingborg Musikskole: Til en pædagogisk dag, deltog Børne- og kulturdirekør Lisbeth Mogensen. Jeg spurgte, om hun var sikker på om folkeskolen, som er fyldt med udmattede og desillusionerede lærere efter de sidste års reform- og inklusions-ræs, overhovedet kunne rumme flere implementeringer. Hertil svarede L.M. at jeg åbenbart kendte nogle ”dårligt fungerende” team, hun kunne fortælle mig at det forholdt sig direkte modsat min nedslående opfattelse. Som ”gammel” lærer i Præstø kender jeg ¾ af lærerne dér, om end ikke personligt, og jeg har folkeskolen som min fysiske arbejdsplads.

En anden spurgte, hvorfor man valgte at topstyre henover hovedet på lærere, i en fart så flertallet ikke kan følge med og føler sig kørt over og uden for indflydelse. Hertil svarede L.M. at i en reformproces var det håbløst, at spørge ”manden på gulvet”, man ville få alt for forskellige og derved ubrugelige svar.

Eksemplerne er langt væk fra borgerservice-skranken på biblioteket, men det fortæller mig, hvor langt væk fra virkeligheden politiske beslutninger bliver taget. Her tænker jeg konkret på flytningen af Borgerservice fra rådhus til bibliotek.

Stik en finger i jorden og lyt om græsset gror, eller det er ved at visne. Jeg er sikker på, at medarbejderne på Borgerservice har nogle forslag til, hvordan man kan forbedre tingene til fordel for både borgere og personale, og på længere sigt også kommunens økonomi. Der er ikke noget så dyrt for samfundet, som folk der mistrives og føler sig dårligt og uværdigt behandlet.

Kommentar

Indsend kommentar

Bemærk: Alle anonyme indlæg vil blive slettet
Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
CAPTCHA
Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.
Billed-CAPTCHA
Indtast tegnene som vises på billedet.
Seneste gallerier
  • FOTOS:...
  • FOTOS: Sankt Hans på...
  • FOTOS: Studenterne...
  • FOTOS: Politikere...
Kommende arrangementer
26.
Jun
Himmel & Hav - Klint & Ler Køng Museum
27.
Jun
Himmel & Hav - Klint & Ler Køng Museum
28.
Jun
Himmel & Hav - Klint & Ler Køng Museum
29.
Jun
Himmel & Hav - Klint & Ler Køng Museum
29.
Jun
Ekstraordinær generalforsamling Langebæk Alliancen
29.
Jun
Ekstraordinær generalforsamling Nyråd Idrætsforening, fodboldafdelingen
30.
Jun
Himmel & Hav - Klint & Ler Køng Museum
01.
Jul
Himmel & Hav - Klint & Ler Køng Museum
01.
Jul
Åben vejledning CELF
02.
Jul
Himmel & Hav - Klint & Ler Køng Museum