• www.henriks-hvidevarer.dk

Per Ingemann (th.) og Mikael Morell fra Hydrive kører en brint-rensning med en ny teknologi, som på en miljøvenlig måde renser bilmotorer indvendigt og får dem til at forurene mindre.
Fotos: Brian Romberg

Brint booster bilmotoren

Ingemann’s Bilpleje i Vordingborg har som den eneste i kommunen fået lov at bruge en ny teknologi, der renser bilmotoren indvendigt - med brint.  

 

Vordingborg   Ingemann’s Bilpleje har indgået aftale med det kun fire måneder gamle firma Hydrive, som har udviklet en ny maskine, der renser bilmotoren indvendigt og gør den brændstofbesparende - og dermed mere grøn.  

Per Ingemann har som den eneste i Vordingborg kommune fået lov at bruge deres opfindelse, som klargøringsmanden selv syntes lød som humbug. 

Hydrive er et dansk koncept udviklet af opfinderen  Uffe Lauge Jensen, hvis navn motorcykel-entusiaster kender. Indtil 2012 producerede han nemlig danske motorcykler, hvis V2-motorer fik såkaldte Euro-godkendelser i forhold til forurening. 

Allerede for ti år siden levede Uffe Lauge Jensen op til kravene på verdensplan. Senest har opfinderen så kastet sig over bilmotorer og udviklet en patentanmeldt brint-teknologi.

- Biler er i dag underlagt mange grønne lovkrav. De skal forurene mindst muligt og køre langt på literen. Problemet er, at der er mange sjove hovsa-løsninger i bilerne, når  de kommer på markedet. Så faktisk forurener bilerne mere i forsøget på at få dem til at fourene mindre. Som ny er bilen god, men snart soder motoren til, så de med tiden forurener mere og mere og yder dårligere, forklarer Mikael Morell, salgschef hos Hydrive, som sidste onsdag kom forbi Per Ingemann med den over 600 kilo tunge rensemaskine, som blev prøvet af.  

- Sod og slagger forsøger folk så at komme af med ved at hælde forskellige kemikalier ned i tanken, fortsætter han.

Om brint-metoden forklarer han:  

- Uffe (Lauge Jensen, red.) havde hørtom, at brint kunne noget. Maskinen laver vand til brint, som føres ind i motoren, og så sker der en kemisk reaktion. Når brinten rammer de hårde masser af sod, som er kulstof, bliver det i stedet til fin aske. Bilen står i tomgang imens, så asken ryger ud med udstødningen, og brinten bliver bare til vand.  

Ifølge salgschefen er der således tale om hundrede procent miljøvenlig rensning. 

- Brugen af brint er ikke noget nyt, men det er nyt, at man på 20 minutter kan få over 1500 liter brint igennem. Brinten renser ventilerne, EGR-ventilen, turboen, partikelfilter, katalysator og udstødning, forklarer Mikael Morell.  

 

Var selv skeptisk

Per Ingemann tog dog ikke selv Mikael Morells ord for gode varer til at starte med. 

- Jeg synes, det lød som noget opreklameret fis. Men jeg gik med til at prøve det, og så fik min egen bil en tur. Jeg må sige, at motoren går, som da den var ny. Jeg turde ikke rigtig tro på det, ler han. 

- Det hører vi tit, siger Mikael Morell, der dog ikke kan love, at ikke alle vil mærke forbedring. 

- Men 95 procent har meldt positivt tilbage om, at bilen går bedre, har bedre speeder-respons og kører længere på literen, siger salgschefen. 

Lige efter kommer en kunde tilbage: 

- Det er min kones bil, så jeg kører ikke så tit i den. Men jeg må sige, at den altså trækker mere jævnt nu.  

 

Per Ingemann (th.) og Mikael Morell fra Hydrive kører en brint-rensning med en ny teknologi, som på en miljøvenlig måde renser bilmotorer indvendigt og får dem til at forurene mindre.
Fotos: Brian Romberg

En lille brint-injektion skal der til. Den lappes dog nemt.

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar