• www.henriks-hvidevarer.dk

Det er ikke kun på Vordingborg station, der er problemer med elevatorerne; også Lundby station er plaget af, at de tit ikke virker - ofte skyldes det hærværk. Foto: Mille Holst

Det går op og ned på de lokale stationer

Lundby og Vordingborg stationer er helt nye, sidstnævnte endda kun halvanden måned gammel.
Alligevel har begge haft gentagne problemer med elevatorerne til sporene.
Alle er i skrivende stund midlertidigt repareret, så de kan benyttes sikkert af passagererne, men borgere og politikere er ved at have fået nok.

Vordingborg/Lundby Som vi fortalte i uge 41 har der været problemer med elevatorerne på Vordingborg station. Efter at avisen har været i kontakt med både Banedanmark, der ejer elevatorerne, Kone, der står for driften af elevatorerne samt DSB, har Kone været på arbejde på Vordingborg station og har lavet en midlertidig reparation af elevatoren til Spor 2 og 3, således at eksempelvis kørestolsbrugere atter burde kunne komme med tog fra disse to spor. 
- En permanent løsning vil være på plads inden for få uger. Alle elevatorer virker nu, og vi følger løbende op på dem for at sikre driften fremadrettet, fortæller Kones administrerende direktør, Tuomas Oijala, til Sydsjællands Tidende. 
På Rejseplanen.dk får man dog fortsat at vide, at ”Elevatoren i spor 2/3 på Vordingborg St. er i øjeblikket ude af drift: Banedanmark forventer, at den virker igen omkring 1. November.”

Samme problem i Lundby
Også på Lundby station har der længe været problemer med alle tre elevatorer - faktisk siden stationen genåbnede for halvanden måned siden. Det fortæller blandt andet Jørgen Tang Holbek, der har været bekymret over at handicappede i Vordingborg blev henvist til Lundby station, selvom elevatorerne også her løbende har været ude af drift. Noget der tilsyneladende ikke har været informeret om via Rejseplanen.
Mette  S. Laurendz fra Pendlerforeningen i Lundby fortæller, at elevatoren til spor 2 og 3 løbende - og hurtigt - er blevet repareret, når den er blevet fejlmeldt, men elevatoren til spor 1 har været ude af drift i halvanden måned. 
Orla Andersen fra Lundby lokalråd finder det helt uacceptabelt, at der ikke er blevet gjort noget ved den i så lang tid og også at der ikke er nogen informationer at finde på Rejseplanen. Han har haft fat i såvel Banedanmark som Kone og sidstnævnte fortæller, at de ikke har modtaget en fejlmelding på elevatoren til spor 1. Til Sydsjællands Tidende fortæller flere borgere ellers, at de har haft ringet til henholdsvis DSB, Banedanmark og Kone uden at der er blevet gjort noget ved elevatorerne. 
- Vi kan godt forstå, at passagererne er utilfredse med driften af elevatorerne på Lundby Station. For når man møder op på en station, så er det naturligvis med en forventning om, at elevatorerne fungerer. Vi er i tæt dialog med leverandøren (Kone, red.), som hurtigst muligt skal komme med en plan, så elevatorerne kan køre stabilt, siger Peter Skjødt Ipsen, der er Teknisk System Ansvarlig i Banedanmark.
Torsdag aften den 10. var teknikere fra Kone i fuld gang med at reparere elevatoren til Spor 1 på Lundby station, og den virker i skrivende stund igen.

Manglende information
Men det er ikke kun elevatorerne, Orla Andersen ikke tilfreds med. Det gælder også informationsniveauet på selve stationen.
- Banedanmark er svære at få fat i. Der står på hjemmesiden, at de svarer indenfor fire dage, fortæller han og synes ikke det er godt nok, når der er tale om en elevator, der ikke dur. Han gik derfor en runde på selve stationen for at se, om der her var oplyst, hvordan man kunne komme i kontakt med Banedanmark, hvis der opstår et problem. 
- Der er ikke ét sted, hvor man kan finde et servicenummer. Det er faktisk for dårligt, synes jeg, siger han til Sydsjællands Tidende.

Politikere har fået nok
I Vordingborg Kommune er man ikke tilfreds med situationen på kommunens to jernbanestationer. Anders J. Andersen, der både er politiker, medlem af Teknikudvalget, og kørestolsbruger og medlem af handicaprådet, siger til avisen:
- Jeg er stoppet med at tage toget. Det er for besværligt som kørestolsbruger - selvom Magnus Heunicke (tidligere transportminister, red.) faktisk gjorde noget godt: Man skulle tidligere bestille rejse 48 timer før, nu er det nede på 12. Men spontanrejser er ikke det store, så det undgår jeg helst muligt.
Anders Andersen anerkender, at der kan være problemer med at få leveret de ting, der er behov for, for at elevatorerne kan blive repareret, men han siger samtidig:
- Hvis de vidste det, kunne de måske køre over på perron 1.
Han fortæller, at det er svært for Vordingborg Kommune at gøre noget ved problemerne på stationerne, da det er Banedanmark, der ejer dem, men han siger alligevel:
- Jeg vil gerne tage sagen op  i kommunen og forhøre mig, om kommunen kan gøre noget. 
Senere samme dag har han talt med såvel udviklingsdirektør Jan Michelsen og udvalgsformanden i Teknik udvalget, Michael Larsen (R), og de beslutter at henvende sig til Banedanmark og bede dem om at lave elevatorerne samt sørge for bedre skiltning, når der er problemer af den ene eller anden slags.
Hvad Banedanmark har svaret på denne henvendelse er ikke redaktionen bekendt.

Hærværk et stort problem
I følge Banedanmark er det ofte kabelfejl, der er skyld i nedbrud på stationernes elevatorer, og kabelfejl kan komme eksempelvis fra dørstyringen eller elevatorstyringen. Og det er det, der også er problemet på både Vordingborg og Lundby station. Kones administrerende direktør, Tuomas Oijala, forklarer:
- Elevatorerne på Lundby og Vordingborg station har oplevet problemer med elevatordørene, hvilket har givet nedbrud, da elevatorerne automatisk stopper, hvis der er problemer med dørsystemet. 
På Vordingborg station er fejlen på elevatoren til Spor 2 og 3 netop opstået efter hærværk mod dørpanelet.
- Hærværk er desværre svært at undgå og kræver ofte reparationer, meddeler Tuomas Oijala.
I Lundby vil Mette S. Laurendz gerne være mere specifik med hensyn til hvilken form for hærværk, der bliver øvet mod stationens elevatorer.
- De nye elevatorer har - bank i bordet - ikke været udsat for voldsomme ting, men de elevatorer, vi havde før (som jo kun havde få år på bagen skal vi huske) - blev udsat for eksempelvis urinering på elektronik - det vil sige knapper inde i elevatoren og op og ned af vægge; alle gummilister blev konsekvent pillet af i perioder (der var et par år, det var rigtig slemt); chikane i form af at man propper pap eller andet materiale så dører blokeres; slår glas i stykker; afbrænding af gummikappen på trykknapper (de blev så erstattet af ren metal); grafitti - bare for at nævne noget, siger hun til Sydsjællands Tidende.
- Hvis folk kunne finde ud af at behandle materiellet normalt, så ville det nok ikke gå i stykker - men det er utopia, desværre, slutter hun.

 

Det er ikke kun på Vordingborg station, der er problemer med elevatorerne; også Lundby station er plaget af, at de tit ikke virker - ofte skyldes det hærværk. Foto: Mille Holst

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar