Sydsjællands Tidende - Hele ugens avis for Vordingborg Kommune og Nordfalster
Facebook

Få de lokale nyheder på

Facebook logo

Kontakt

Logo for Sydsjællands Tidende
Torvestræde 4 
4760 Vordingborg 
Tlf. 5537 0009 
Fax 5534 0011

- Priser
- Annoncebestilling

- Kontakt os

OnlineAvis
Happydays bannerannonce

Færre får specialundervisning

Stella Steengaard, Tovholder i Børn/unge-netværket, DH Vordingborg

Ibsvej 7 

4720 Præstø

 

39 procent færre børn får specialundervisning i Vordingborg

På bare 1½ år er antallet af børn med behov for specialundervisning faldet med 39 procent - fra 241 børn i skoleåret 2011/2012 til 147 i dette skoleår. 

I Vordingborg Kommune betød indførelse af inkluderende folkeskole, at de 241 børn, som hidtil i hele skoletiden har modtaget vidtgående specialundervisning i specialklasserækker og specialskoler, fra 2012/2013 inkluderes i distriktsskolerne. 

I skoleåret 2013/2014 er det alene 147 børn, som modtager specialundervisning i mere end 9 timer/uge. Børnene er fordelt med 85 i folkeskolen, 47 i KompetenceCenter Kalvehave og 15 i andre specialskoler fx Marjatta. Et år med inklusion indført ved ”der køres, mens vejen bygges” har gjort, at 94 børn nu ikke længere har funktionsnedsættelse og særlige behov og kan undervises ved supplerende undervisning, differentieret undervisning. 

Det er en god historie. Vi skal alle være glade for, at børn er vellykket inkluderet. Senest har både skolechefen og inklusionsvejlederne i Svend Gønge-Skole meldt ud, at inklusionen går rigtig godt.

Alligevel oplever vi, at såkaldte ”inklusionsbørn” ikke kommer i skole, ikke magter at være i klassen og tilbringer skoletiden i gangene, ulykkelige børn som ikke kan forstå sociale koder og kommer i konflikt med andre børn. Der er også børn i klassen, som er bange for de uforudsigelige reaktioner de nye klassekammerater i afmagt kommer med. Går det rigtig slemt må politiet tilkaldes, og forældrene træder til i klassen.

Hvordan hænger det sammen? Er det forældrene, både de til børn med og uden særlig behov, som ikke  forstår den vellykkede inklusion, og at 4/5 af børnene ikke længere har brug for specialundervisning? Eller er der børn, som ikke er reelt inkluderede og ikke får behovene imødekommet i den inkluderende folkeskole, som den praktiseres i Vordingborg ... Og risikerer vi derved at svigte alle skolebørn? 

Kommentar

Indsend kommentar

Bemærk: Alle anonyme indlæg vil blive slettet
Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
CAPTCHA
Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.
Billed-CAPTCHA
Indtast tegnene som vises på billedet.
Seneste gallerier
  • FOTOS: Æblernes dag i...
  • FOTOS: Prinsesse...
  • FOTOS: Fantastisk...
  • FOTOS: Oktoberfest i...
Kommende arrangementer
22.
Okt
Fra museets gemmer Køng Museum
22.
Okt
Efterårsferie i Danmarks Traktormuseum Danmarks Traktormuseum
22.
Okt
Hotdogs og Højmesse Køng Menighedsråd
24.
Okt
Meditationsgudstjenester Vordingborg Kirke
24.
Okt
Borgermøde Lokalrådet for Kastrup, Ndr. Vindinge og Næs
25.
Okt
Generalforsamling Stensved og omegn Lokalråd
25.
Okt
Tove Ditlevsens hjerte KulturArkaden
25.
Okt
RaketVækst Vordingborg Erhverv
25.
Okt
Generalforsamling Mern og Øster Egesborg Sognes Lokalråd
25.
Okt
Informationsaften Bedre Psykiatri, Vordingborg