Det er ikke umiddelbart tydeligt at græsarealet i realiteten er den 500 meter lange landingsbane, der udgør Kostervig flyveplads. Foto: Mette Neerup

Flyvepladsen på Møn lever i bedste velgående

Den lille flyveplads ved Kostervig på Møn, drives af en dedikeret mand fra Smørum ved Ballerup.

 

Møn. Hvilket årstal flyvepladsen blev etableret står lidt hen i det uvisse, men sikkert er det, at den i sin tid blev etableret af gårdejer Peter Nymand, der udlagde en del af sin egen jord til pladsen. Det gjorde han for at kunne lette og lande med sin egen cessna 152. I starten af 1980'erne kom også de “ultralette” fly til pladsen med en kreds af flyentusiaster, heriblandt Hans Peter Hansen.

- De dannede en klub, som de kaldte “ultrafik”, fortæller Carsten B. Svendsen, der  driver pladsen i dag. Kommunen lejede sig ind og overtog driften. Her var rundflyvninger til turister og skoleflyvning. Men efter terrorangrebet 11. september i 2001, blev reglerne til sikkerheden  på flyvepladser skærpet.

- Pladsen skulle terrorsikres med hegn og så videre, og da kommunen ikke oplevede at de havde fået det liv på pladsen de havde regnet med, opgav de lejemålet, fortæller Carsten, der tilføjer at Hans Peter Hansen overtog lejemålet med sin ultraletklub. Det var dog svært at opretholde aktivitet og i 2013  kom  det Carsten for øre, at pladsen stod for at lukke ned.

- Det kunne jeg ikke lade ske. Det er en godkendt flyveplads og det er i dag kropumuligt at få den godkendelse, fortæller Carsten, der oplever at de små flyvepladser rundt omkring i Danmark lukker ned en efter en.

 

Ingen flyveplads uden Færgemandens hus

Carsten bor i Smørum, er pensionist og bruger det meste af sin tid på flyvning. Han underviser også andre og her spiller flyvepladsen i Kostervig også en central rolle.

- Flyvepladsen bliver brugt til landinger ved skoleflyvning, fortæller Carsten, der underviser i ultraletklubben i Måløv.

- Jeg var oprindeligt dykkerinstruktør, men fik gigt og det kolde vand gjorde, at jeg måtte stoppe, siger Carsten, der via en kammerat fik interesse for flyvning og i dag er ejer af en gyrokoptor. En gyrokoptor hører under kategorien ultralet fly og er til at komme i nærheden af økonomisk i forhold til de dyrere A-fly som eksempelvis en cessna er. Foruden det undervisningsmæssige, er der også det sociale i at mødes med andre entusiaster.

- Vi har været på fælles ture, hvor vi er nogle, der har fløjet til Kostervig, lejet en bus og kørt  rundt til de forskellige seværdigheder på øen, fortæller Carsten og tilføjer at han og andre har haft udfordringer med at skaffe en taxa, så de kunne komme fra pladsen.

- Der er både tyskere og svenskere, der forhører sig om taxamulighed inden de flyver hertil, siger Carsten, der har været ærgerlig over måske at miste flyvninger på pladsen på grund af det.

- Jeg havde heller aldrig overtaget pladsen, hvis ikke Færgemandens hus havde ligget så tæt på, fortsætter Carsten og roser den gode mad og betjening, som han og de andre flyfolk har oplevet gennem årene.

 

Vil være en god nabo

I Danmark er der 600 medlemmer og 265 ultralette maskiner. Begrebet ultralette dækker over en maksimum totalvægt på 450 kilo. Det kan være drageflyvere, trikes, quicksilver eller gyrokoptorer.

- Der kan sidde to i en gyrokoptor. Den kan flyve meget langsomt og som i en helikoptor har man en fantastisk udsigt, siger Carsten , der ind imellem har givet rundflyvninger til folk på Møn. Et godt naboskab er vigtigt for Carsten og for de andre brugere af flyvepladsen.

- Vi er meget opmærksomme på, at tage hensyn til vores naboer, siger Carsten, der førhen har fået klager.

- Hvis vi får en klage, bruger vi flightradar til at finde ud af, hvem der eventuelt har fløjet hensynsløst, fortsætter Carsten, der dog ikke modtog en eneste klage sidste år, men opfordrer til at man henvender sig direkte til ham, i stedet for at gå og lade sig irritere, hvis man føler sig generet. Han kan kontaktes på mobil 40 10 52 86. Desuden har flyvepladsen hjemmesiden: www.ekmn-flyveplads.dk

 

En hobby for alle

- Det er alle typer af mennesker, der har det her som hobby og mange slår sig sammen om en maskine, siger Carsten, der de seneste år har oplevet en lille vækst i flyvning med de ultralette fly. Alle er velkomne på flyvepladsen og alle er velkomne til at kontakte Carsten, der medgiver at det at drive flyvepladsen i Kostervig er en underskudsforretning, men en han ikke vil være foruden. Carsten har gjort sit for at få de besøgende, der er på flyvepladsen, rundt på hele øen.

- Hvis de kommer til Stege og får handlet lidt, vil det være fint, siger Carsten, der har haft cykler, som flyturisterne kunne benytte. Han har desværre oplevet, at de er blevet stjålet. Der har desuden gentagne gange været udøvet hærværk på pladsen. Carsten er dog ikke til at slå ud og prøver derfor igen at stille cykler til låns.

 

Det er ikke umiddelbart tydeligt at græsarealet i realiteten er den 500 meter lange landingsbane, der udgør Kostervig flyveplads. Foto: Mette Neerup

Det er muligt at overnatte i en af campingvognene.  Foto: Mette Neerup

Flyvepladsen er ubemandet og det kræver ikke tilladelse til at lande her. Flyvepladsen er åben hele året med få undtagelser, hvis vejrliget har været ekstremt. Foto: Mette Neerup

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar