• www.henriks-hvidevarer.dk

Heidi Larsen (VisitSydsjælland-Møn) og Trine Larsen (Foreningen af Lystbådehavne I Danmark) fremlægger de nye tiltag for sejlerturisterne. Foto: Lise-Lotte Iuel

Godt nyt til sejlerturismen

Der var inviteret til informationsmøde i Dambæks Havehus ved Præstø Havn, da det nye sejlerunivers SydkystDanmark skulle lanceres i sidste uge.

Præstø I Dambæks Have præsenterede Trine Larsen fra Foreningen af Lystbådehavne i Danmark (FLID)  og Heidi Larsen fra Visit Sydsjælland-Møn et nyt maritimt inspirations- og oplevelsesunivers beregnet for sejlerturisterne. Det er de fire kommuner Næstved, Stevns, Fakse og Vordingborg, der med deres i alt seksten havne er gået sammen om at lancere og markedsføre deres havne og kyststrækninger under begrebet SydkystDanmark på havneguide.dk, hvor sejlerturisterne nu kan planlægge og udforske ikke alene den enkelte havn, men hele områdets faciliteter med spisesteder, natur, legemuligheder med mere. 

Skræddersyet sejlerferie
- Når sejlerturisterne planlægger ture, orienterer de sig ikke efter en enkelt havn eller en bestemt by, men efter et helt område, der sagtens kan spænde temmelig vidt, fortæller Trine Larsen og tilføjer, at på samme måde som man sejler til Det Sydfynske Øhav, kan sejlerturisterne nu have et defineret mål, der hedder SydkystDanmark. 

Øget sejlerturisme
Undersøgelser viser, at sejlerturismen er i fremgang, og at det man tidligere indenfor branchen har omtalt som en generationsudfordring, nu er ved at være overstået. Og det er ikke alene de danske sejlerturister, der i øget omfang gæster vores havne, men også svenskere, nordmænd og tyskere er i stigende grad sejlet til vores dejlige område. Samlet set er der godt en million maritime gæster på landsplan, og også i vores havne er der færre ledige pladser i sommerhalvåret. 

Muligheder for vækst
- Det er af rigtig stor betydning for vores virksomheders økonomi med denne nicheturisme, som sejlerne udgør, idet undersøgelser viser, at hver enkelt sejler bruger omkring 800 kroner i døgnet, mens de ligger i havn. Og netop fordi, de bevæger, sig som de gør, er det rigtig vigtigt, at man ikke alene prøver at promovere sin helt egen by eller egne seværdigheder, men også peger på muligheder i de øvrige naboområder, for indtjeningsmulighederne spreder sig som ringe i vandet, siger Heidi Larsen.

Heidi Larsen (VisitSydsjælland-Møn) og Trine Larsen (Foreningen af Lystbådehavne I Danmark) fremlægger de nye tiltag for sejlerturisterne. Foto: Lise-Lotte Iuel

Havnechef for Vordingborg Havne Og Overfart Annemette S. Hommel i Dambæks Have i forbindelse med præsentationen af det nye lokale maritime turismefremstød SydkystDanmark. Foto: Lise-Lotte Iuel

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar