Sydsjællands Tidende - Hele ugens avis for Vordingborg Kommune og Nordfalster
Facebook

Få de lokale nyheder på

Facebook logo

Kontakt

Logo for Sydsjællands Tidende
Torvestræde 4 
4760 Vordingborg 
Tlf. 5537 0009 
Fax 5534 0011

- Priser
- Annoncebestilling

- Kontakt os

OnlineAvis
Happydays bannerannonce
Renault Veteranerne holdt årstræf hos Bil Center Syd i Stensved med deltagelse af 35 gamle Renault modeller. Foto: Ulrik Jensen

Ikoniske Renault-modeller kom på besøg i Stensved

En flok dedikerede Renault-entusiaster samledes i weekenden i Stensved hos skadinaviens ældste renaultforhandler - Bil Center Syd.

 

Gamle og nye Renault-modeller skinnede om kap i sommersolen, da Bil Center Syd i Stensved i lørdags lagde grund til Renault Veteranernes årstræf. Og med deltagelse af 35 veteranbiler var de gamle biler for en gangs skyld i overtal. Man kan sige, at de gamle modeller var en udmærket reklame for bilmærkets holdbarhed, hvis ellers bilen bliver passet og plejet efter alle kunstens regler, sådan som de passionerede medlemmer af veteranklubben gør. Blandt veteranbilerne sås flere at bilmærkets ikoniske modeller, der engang var blandt de mest almindelige biler i bybilledet.

 

Skandinaviens ældste
Bil Center Syd - eller Renault Stensved - som medlemmerne af veteranklubben hellere kalder den sydsjællandske bilforretning har en helt særlig plads i Renault Veteranernes bevidsthed, fordi det er Skandinaviens ældste Renaultforhandler.
Det fortæller Henrik Stenholt, der er talsmand for Renault Veteranerne.
- Renault Stensved var den eneste forhandler, som overlevede, dengang Volvo i 1982 overtog al import af Renault-biler i Danmark. Alle andre Renaultforhandlere blev opsagt. Tilfældigvis og til bil-familien Sørensens held manglede der en Volvo-forhandler i området. Derfor blev Renault Stensved forhandler af både Volvo og Renault, og tidligere på året fejrede Bil Center Syd 60 års jubilæum.
- Renault Veteranerne blev i 1989 startet i kølvandet på Volvos overtagelse af importen af det franske bilmærke. En håndfuld passionerede Renault-ejere stiftede klubben, fordi det blev sværere at samle reservedele til de ældre modeller, og der opstod et behov for at udveksle dimser og dutter, fortæller Henrik Stenholt.
- Vi er i dag 160 medlemmer og til forskel fra andre veteranbilklubber har vi støt stigende medlemstal. Renault er efter en nedgangsperiode kommet stærkt igen og er i dag Danmarks fjerde mest solgte bilmærke. Vi har en fælles passion for Renault, og da vores hobby koster penge, og værdien af en veteranbil ikke kan gøres op i penge, snakker vi aldrig om, hvor meget en af vores biler eventuelt er steget i værdi, siger han.
- Vi holder årstræf på skift mellem landsdelene, og år holder vi til på Feddet Camping, hvor vi startede med grillhygge fredag aften. Lørdag er vi så kørt til Stensved, hvor vi holder generalforsamling i værkstedet hos Bil Center Syd. Derefter kører vi ved hjælp af gamle kort en såkaldt ”tulipanrute”, som de tidligere rallykørere Johannes og Villy Sørensen har tilrettelagt. Frokosten indtages på Kalvehave havn, inden vi i aften skal have den store gallamiddag på Feddet.

 

”Smørklatten”
Stenholt fremviser og fortæller lidt om nogle af mest ikoniske modeller, som er gået over i bilhistorien. Blandt andet den populære Renault Dauphine kom i 1956, og blev solgt i over to millioner eksemplarer. Modellens popularitet og høje salgstal medvirkede til, at bilforretningen i Stensved kom rigtig godt i gang i 1957.
Blandt de mange modeller sås også ikonet over dem alle en lille åben Renault 4 CV, som blev kaldt ”smørklatten”, fordi den i starten kun fandtes i en lysegul farve. Dens ejer var i øvrigt en svensker, der var kørt helt fra Stockholm for at deltage i veteranbiltræffet.
Renaults mest sejlivede model, Renault 4 L som blev produceret gennem 32 år fra 1961 til 93, blev i Danmark kendt under navnet ”postbilen”, fordi det danske postvæsen købte i alt 8000 stykker. Da den praktiske bil også blev meget populær blandt private, var den meget almindelig på vejene og let at kende, fordi den typisk for den tid blev produceret i stærke farver - eksempelvis orange.
Henrik Stenholts egen Renault Fregat opnåede til gengæld aldrig større popularitet her i Danmark, fordi den som Renaults topmodel simpelthen var for dyr for det danske publikum. En enkelt Renault Fregat blev dog solgt fra Stensved til apotekeren i Vordingborg, fortæller Henrik Stenholt, der lige slutter med at gøre opmærksom på Renault Veteranernes medlemsmagasin, der udkommer fire gange årligt.

 

Den ikoniske Renault 4 CV, der havde taget turen helt fra Stockholm, blev beundret. Foto: Ulrik Jensen
Henrik Stenholt ved sin egen Renault Fregat. Foto: Ulrik Jensen

Kommentar

Indsend kommentar

Bemærk: Alle anonyme indlæg vil blive slettet
Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
CAPTCHA
Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.
Billed-CAPTCHA
Indtast tegnene som vises på billedet.
Seneste gallerier
  • FOTOS:...
  • FOTOS: Vordingborg...
  • FOTOS: Discofest for...
  • FOTOS: Møns...
Kommende arrangementer
25.
Sep
Kok'n'Roll - Knud Damgaard fortæller om sin tid som kok bag Orange Scene LOF Vordingborg
25.
Sep
Fra museets gemmer Køng Museum
26.
Sep
Åben valgcafé Danske Handicaporganisationer
26.
Sep
Fra museets gemmer Køng Museum
26.
Sep
Tommy og Tanne, foredrag v/Tom Buk-Swienty KulturArkaden
27.
Sep
På job med kroniske smerter Gigtforeningen
27.
Sep
Reception, 25 års jubilæum Mona Sørensen Bisca
27.
Sep
Fra museets gemmer Køng Museum
28.
Sep
Modeshow Ivy Women Vordingborg
28.
Sep
Åben debat Enhedslisten Vordingborg