Kommissarius på Næstvedvej

Statens særligt udsendte hold - ekspropriationskommissionen - med kommissarius i spidsen - var i går for første gang ude at se på det største anlægsprojekt for Vordingborg by i over 30 år: Ny Næstvedvej. Avisen tog med.

 

 

- Den første del er et offentligt møde - til den anden del, skal vi ud i marken - selvom der ikke er så meget mark, siger Henrik Hansen, statens udpegede kommissarius, der er på vej ud at se, hvor der skal bruges arealer til den nye station og Ny Næstvedvej-projektet midt i Vordingborg.

I går (tirsdag) tog den store offentlige kommission således på den første besigtigelse efter et kort møde i medborgershuset, hvor flere af de forventet eksproprierede var mødt frem med advokater.

- Jeg har fået at vide, jeg skal passe på Jer, sagde kommissarius med et smil, inden  hans hold blev præsenteret og projektet blev  gennemgået af Lars Pedersen fra Banedanmark (se Sydtid uge 38).

En del er dog allerede faldet  på plads.

- Jeg har lige talt med hende der står for Posthuset - for en time siden - og vi er enige. Der mangler bare købskontrakten, fortæller Bjørn Buch, kommunens mand på hele Ny Næstvedvej-projektet, der har fået lukket flere aftaler. Posten skal således være ude den 1. februar, inden bygningen rives ned, mens de kan gå i gang ved Øernes revision, hvor de sidste detaljer er på plads, så de  river deres elevator/glasbygning ned og opfører den et andet sted. Den nye vej går nemlig lige forbi her og er en smule forhøjet.

Således er de største hurdler klaret, med undtagelse af MC-centeret, der mister en bygning. De var dog på ruten i går, efter avisens deadline.

 

Den nye gangbro

Til gengæld blev der kastet lys over den nye gangbro, der kommer til at går fra Kuskevej ned bag Vordingborg Gymnastikforenings bygning og direkte over forbi cykelskurene, lige overfor stykket ved biografen. Her bliver en del af P-arealet på Marienbergvej til byggeplads i perioden og midlertidigt overtaget af entreprenøren (MT Højgaard. red).

Videre gik det til netop Kuskevej, hvor vejen bag seminariet bliver overført fra privat vej til offentlig ditto, men tilgengæld bliver stien og trappen fra selve Næstvedvej forbi MOEs bygning lukket.

- ”Kommisionen beslutter efter ønske fra lodsejer at nedlægge stien”, blev det ført til protokols, mens man her også fik diskuteret at man gerne vil skære træerne helt ned, så man får udsigt til MOEs bygning fra Algade.

- Vi vil også gerne have fældet dem på den anden side (mod Næstvedvej, red.), lød det fra MOE-chef Klaus Jørgensen, der får en større grund, med flere P-pladser, når Næstvedvej, bliver rettet ud og ender ovre i Valdemarsgade, fremfor Algade.

- Selve ekspropriationsforretningen forventes at blive i slutningen af februar, påpeger kommissisarius Henrik Hansen, der synes det var lidt friskt, at Banedanmark allerede har sat byggestart til 1. marts 2017.

 
 
 
 
 

Toget tager træer

Fra Banedanmarks side lød det at træerne ved stationen - op til ti meter fra skinnerne - forventligt ryger, på grund af entreprenørens arbejdsplads og elektrificeringen, men faktiks kan træer op mod 19 meter - og måske endda længere væk blive skåret ned, påpeger anlægschef Jens Aalund.

- Det afhænger af hvor høje de er. De må ikke kunne vælte og ramme elektrificeringen, understreger han.

 
 
 

Godstog kører 120 i timen

Der går noget tid, før alt er klaret og der både kører passagertog med 200 kilometer i timen og godstog med 120 kilometer i timen. De forventes først klar efter 2022, men hvor passagertogene for de flestes vedkommende stopper og derfor kører langsommere gennem byen, så påpeger Lars Pedersen at godstogene ”formentlig kører gennem stationsområdet med 120 kilometer i timen”.

 
 
 

Gymnastikken og støjen

Vordingborg gymnastikforening og MOE (rådgivende ingeniører, red.) er blandt dem der bliver direkte påvirket i forbindelse med projektet, sagde Lars Pedersen fra Banedanmark. Gymnastikforeningen havde en repræsentant med til mødet i medborgerhuset og spurgte til, at der ikke ser du til at komme en støjvold ved dem, ligesom der blev spurgt til rystelser.

Sagen er, at deres hus på Kuskevej ikke er en bolig, og dermed er der ikke samme krav i forbindelse med den nye bane.

- Men der er jo boliger ved seminariet, mente gymnastikforeningens repræsentant, der fik Banedanmark til at love at undersøge den sag nærmere. Til gengæld bliver træerne, der skærmer, fældet.

Og a prospos støj, så bliver der meget nat og weekendarbejde, når det hele går  gang. Der må larmes op til 70 db mellem 7-18 på hverdage, 7-14 på lørdage og med 40 db i al øvrig tid.

 

Tema: 
Ny Næstvedvej
Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar