• www.henriks-hvidevarer.dk

Bag roret skibsfører Jørgen Jansen. Foto: Ulrik Jensen

Med 4,6 knob ud i Stege Bugt

Efteråret bød på tur med Færgen Møn, der dog snart har brug for en overhaling inden 100-årsdagen.

Møn Der var mulighed for at se Stege fra søsiden og Lindholm fra ”bagsiden”, da Færgen Møn i anledning af Æblernes Dage forleden stævnede ud, som den gerne gør, når der sker noget ekstraordinært på Møn. I sommerhalvåret fungerer færgen som sejlende cykelsti mellem Kalvehave og Stege og ellers sejler den i forbindelse med  oplevelsesture til Petersværft og rundt om Lindholm.
Avisens udsendte tog med på dagens første tur, hvor antallet af besætningsmedlemmer, var større end antallet af passagerer, men til gengæld havde de engagerede gutter fra Færgen Møns Venner god tid til at tage en snak om hele projektet med at bevare den gamle motorfærge, som regnes for landets eneste tilbageværende stålnittede færge. 
Bag roret stod skibsfører Jørgen Jansen, mens Ole Haagensen var på plads i maskinrummet. 
Med 4,6 knob i timen passerede vi på vej ud af havnen en fiskekutter, der var i gang med at bugsere den flydende platform med vinterbadernes omklædningsrum ind til molen. Og som med så mange ting på Møn foregår det hele med frivillig arbejdskraft og gensidig hjælpsomhed.
Færgen Møns Venner har cirka 430 medlemmer, hvoraf 38 er aktive og med til at holde færgen i helt fast rutefart. Cirka halvdelen af de aktive har en fortid inden for søfart, mens den anden halvdel er frivillige, som hjælper til, men ikke kan indgå i den lovbefalede besætning.
Manden der styrer det hele er koordinerende skibsfører Henrik Marill Christensen, som ifølge eget udsagn regner Færgen Møn som sin baby og allervigtigste hobby.
Selv om dagens første tur var uden ret mange passagerer tager Henrik Marill det meget roligt:
- På en tur som denne bruger vi vel omkring 14 liter diesel, og da alle arbejder gratis og brændstoffet er sponsoreret, skal der ikke så mange passagerer til for at det løber rundt og giver overskud. Vi sejler i langsomt tempo for at passagerne kan nyde turen, og fordi det koster for meget diesel, hvis vi sætter fuld tryk på maskinen.
- Det er godt nok ikke helt billigt at vedligeholde sådan en ”gammel dame”, men vi tjener til restaurering, forsikringer og løbende  vedligeholdelse gennem vores billetindtægter, og så har vi nogle gode sponsorer. Vi mødes med arbejdsholdet hver mandag i vinterhalvåret, og så bliver der malet, banket rust og i øvrigt gennemført brand- og redningsøvelser, så alt er klart til næste sæson. Og så bliver færgen i øvrigt dækket til i et helt hus af beskyttende presenninger.
I 2023 fylder Færgen Møn 100 år, og til den tid håber Henrik Marill, at skibet har gennemgået en større renovering:
-  Vi må se i øjnene, at der snart forestår en større restaurering af bundpladerne på færgen. Færgen skal på værft og have skiftet stålplader, som er ved at være for tyndslidte til at blive godkendt af Søfartsstyrelsen. Det er et større projekt, og vi skal allerede nu til vinter i gang med at søge fonde, som vil hjælpe os. Vi anslår, at det vil koste omkring halvanden million, og så rækker vores egne penge slet ikke.
Selv har Henrik Marill en fortid som skibsfører i mere end 40 år. Han har sejlet med krydstogtskib i Middelhavet, styret store containerskibe, sejlet på færgefarten mellem Gedser og Rostock og i øvrigt også været skibsfører i et par år, da Færgen Møn sejlede ansatte til og fra Lindholm. Han har sejlet siden han var seks år – først i en jolle fra Stege Skibsværft – noget som forældrene vist ikke vidste noget om, men Henrik Marill lever og ånder for skibe og kan ikke forestille sig andet end at være tæt på vandet. 
I dag er Færgen Møn godkendt til 36 passagerer og otte besætningsmedlemmer, men da Henrik Marill sejlede færgen mellem Kalvehave og Lindholm var der ofte langt over 100 passagerer. I sin tid før Mønsbroen kom, fungerede færgen som bindeleddet mellem Kalvehave og Koster, og da var der plads til maksimalt seks personbiler eller en enkelt lastbil.
I dag fungerer Færgen Møn som et stykke sejlende kulturarv, som bestemt er en udflugt værd.

Bag roret skibsfører Jørgen Jansen. Foto: Ulrik Jensen

I maskinrummet Ole Haagensen. Foto: Ulrik Jensen

Koordinerende skibsfører Henrik Marill Christensen regner Færgen Møn som sin baby og vigtigste hobby. Foto: Ulrik Jensen

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar