• www.henriks-hvidevarer.dk

Mandag aften i i forrige uge gik de hurtigt i gang med at læsse fra lastskibet til prammen...
Foto: Trine Saugstrup

Norske sten skal beskytte Masnedsundbroen

10.000 tons sten fra Norge skal beskytte mod påsejling af bropiller på den nye Masnedsundbro.

Vordingborg Det første lastskib ud af ti ankom mandag aften den 10. juni til Masnedsund, med et kæmpe læs småsten der er en del af de 10.000 tons sten, der skal beskytte den nye masnedsundbro. 
Frem til slutningen af juli måned vil der en gang om ugen ankomme et nyt lastskib, der læsser stenene fra skibet over til én af de store pramme, som ligger til kaj ud for Havnefronten. Det er et tidskrævende projekt, da en læsning varer fem til syv timer. 
Men det stopper ikke her. Fra den store pram bliver stenene læsset over på mindre pramme, der sætter stenene i vandet, hvor de 10.000 tons sten skal lægges rundt om bropillerne.

Håndarbejde
Første lag vil bestå af småsten omkring bropillerne, men beskyttelsen bygges op med større og større sten, der til sidst toppes med granitblokke. 
Byggeleder, Hans Christian Lollike, fra Banedanmark beskriver dét at sætte stenene i vandet som et håndarbejde, for det er vigtigt at stenene ligger tæt.
Projektet er afhængig af godt vejr. Hårde bølger i Kattegat kan påvirke sejladsen til Vordingborg, ligeså kan den stærke strøm i Masnedsund være en udfordring. 
- Vi indretter vores arbejde efter vejr og vind og håber på dagsarbejde, så det ikke ender med aftenarbejde, fortæller byggeleder Hans Christian Lollike, der har informeret beboere, som kan blive påvirket af støjen. 

Trækker på erfaringer
Banedanmark trækker på mange områder på erfaringer fra sidste forårs arbejde med at lave en stensætning ved Masnedsund. Her var de godt tilfredse med processen, og de fandt løsninger på uventede problemer. 
Her var der nemlig borgerhenvendelser omkring larmen, som skulle løses.
- Sidste år var der borgere som henvendte sig, da kraftige bølgeskvulp slog hårdt ind på den store pram ved Havnefronten. Det problem blev løst, ved at der blev lagt en fender ud i vandet. Den bryder bølgerne mod prammen, og dermed sænkes støjen, fortæller byggeleder Hans Christian Lollike.
Indtil videre har det ikke været nødvendigt at lægge en fender i vandet, men det kan blive aktuelt.  
Er du nysgerrig efter at se de 10.000 tons sten, så må du ned forbi Havnefronten i løbet af juli måned. Når arbejdet er færdigt, vil stenene ligge under vandet.

Tekst: Trine Saugstrup, Sydsjællands Tidende
 

Mandag aften i i forrige uge gik de hurtigt i gang med at læsse fra lastskibet til prammen...
Foto: Trine Saugstrup

...Og næste formiddag lå småstenene klar på prammen.
Foto: Trine Saugstrup

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar