Ny Næstvedvej: Banebro bliver højere

Den nye Næstvedvej, der skal gå over banen  mod Valdemarsgade tager form og med 41 millioner i ryggen, er der muligheder. Nu ser det dog ud til at jernbanebroen bliver højere end først antaget og det kan betyde lukning af Aarsleffsgade. I morgen har kommunen inviteret beboerne til informationsmøde.


Det var en noget større pengetank end ventet, der blev sat af, på det kommende års budgetter, da ny vejføring af Næstvedvej kom på dagsordenen.

Den nye Næstvedvej, der skal gå over banen  mod Valdemarsgade tager form og med 41 millioner i ryggen, er der muligheder. Nu ser det dog ud til at jernbanebroen bliver højere end først antaget og det kan betyde lukning af Aarsleffsgade. I morgen har kommunen inviteret beboerne til informationsmøde.


Det var en noget større pengetank end ventet, der blev sat af, på det kommende års budgetter, da ny vejføring af Næstvedvej kom på dagsordenen.

Vejprojektet midt i Vordingborg by er nemlig blevet revideret løbende og nu viser det sig at jernbanebroen ved Vordingborg station, bliver højere end forventet af kommunen. Banedanmark har nemlig lavet nye beregninger.

- Broen bliver rimelig høj og det giver større omkostninger, når den skal føres ned igen, siger Torben Kelm  Danielsen, der er vej- og trafikchef i Vordingborg kommune. 

Han kan dog ikke sige noget om præcis hvor høj broen bliver, andet end at de nye tog skal have kørestrøm oppe i luften, i en hvis højde.

 

Lukket møde

Projektet omkring ny Næstvedvej går - kort  sagt - ud på at føre Næstvedvej over  jernbanen og direkte over i Valdemarsgade i stedet for over i Algade og skabe en meer lige indkørsel til byen. Den præcise plan har dog ændret sig en smule over sommeren, hvor politikerne har haft mulighed for at tage stilling til de første planer på lukkede møder.

- Når man taler ekspropriation, så er der ting der ikke må komme ud, så derfor har det været lukket siger Torben Kelm Danielsen, der dog understreger at kommunen i høj grad  gør hvad de kan for at orientere de berørte borgere. 

Det betyder også, at der er et orienteringsmøde på torsdag den 19. september.

Den endelige vejføring er nemlig ikke fastlagt endnu- blandt andet på grund af bro-højden og nye trafikundersøgelser.

Sidstnævnte peger således også på, at det godt kan betale sig at lave en ekstra svingbane ved Boulevarden, som ikke var fastlagt før og som er afgørende i forhold til om husene på både Boulevarden 9 og 11 skal eksproprieres.

 

Lukket gade

Et andet tiltag, som er direkte aflægger af  den høje bro er dog ændringerne på Aarsleffsgade, der går langs banen.

- Det er en udfordring med Aarsleffsgade, som vi nok bliver nødt til at lukke for kørende trafik, siger Torben Kelm Danielsen.

Netop lukningen her har  været et ønske fra flere beboere .

På den anden side af jernbanen ventes de at få lavet vejen, så den kommer i niveau, men den præcise linieføring er ikke endeligt besluttet endnu. Det ventes den dog at blive - politisk - til kommunalbestyrelsesmødet i oktober, så beboerne kan få en afklaring om, hvad det formentlig skal ske med deres hjem.        


mith

Tema: 
Ny Næstvedvej
Tilbage til forsiden

Kommentarer

Hvornår var det nu det var? For nogle år siden blev broen over banen ved Næstvedvei hovedrepareret, og man sagde dengang, at broen bare kunne hæves, når toglinien skal elektrificeres. Hvad nøjagtig blev der skrevet dengang og hvornår var det nu det var? Alt dette er fuldstændig gået i drømmebilen. - Hvad har hovedreparationen kostet dengang.

Tilføj kommentar