Vordingborg Stadion kan måske være et af dem, der på sigt kan få et nyt navn, hvis en sponsor er villig ti at lægge ekstra kroner i klubkassen og kommunen kan finde en løsning. Arkivfoto

Skal fodboldstadions navne sponsoreres?

Skal kommunens fodboldstadions og sportsarenaer have nye navne betalt af sponsorer? Det arbejder man på lige nu, efter to fodboldklubber har spurgt om muligheden, som man ser i mange andre kommuner. I Vordingborg er det dog kommunen og ikke klubberne selv, der ejer baner og haller.

kommunen Når forårssportssæsonen går i gang og du er ude til søndagskampen, vil stadionspeakeren måske kunne byde dig velkommen til ”Kvickly Park” eller ”Lollands Bank Stadion”.
I hvert fald arbejder kommunens kulturforvaltning med en sag, der kan gøre det muligt, at sponsorer kan købe de lokale stadion-navne og på den måde bidrage til sportsklubbernes kasser.
- Vi vil rigtig gerne samarbejde med klubberne og se om vi kan finde en model, fortæller kultur- og fritidschef, Jesper Kjærulff, fra Vordingborg kommune.
Det er nu ham, der sidder med sagen, efter ideen i første omgang har været vendt i det politiske udvalg.
Det er nemlig ikke helt lige til med sponsorater af et stadionnavne.
- Mange andre steder er det klubberne selv, der ejer stadion og der er det ikke noget problem, men her er det kommunen der ejer de forskellige stadions, siger han og påpeger, at det både betyder at der er nogen særlige regler  for sponsorater, ligesom man kan risikere, at skulle ud i, at  klubberne selv vil være nødt til at overtage deres stadion.
- Og hvad med de baner, hvor der er flere klubber der spiller? Hvem skal have sponsoratet der?, påpeger Jesper Kjærulff om nogle af de problemstillinger der kan være.
De fleste baner og stadions har bandereklamer fra klubbernes sponsorer, og det fungerer fint. Men et navn er lige skridtet videre, mener han.
- Et stadionnavn er jo heller ikke som en bandereklame. En bande kan flyttes - det kan man ikke rigtig med et navn, siger Jesper Kjærulff.

Vil gerne
Ønsket om at få et sponsoreret stadionnavn kommer i følge kulturchefen fra to klubber, der godt kunne tænke sig muligheden, men det er for nuværende ikke mere konkret, end at forvaltningen  og politikerne undersøger det.
- Det letteste ville jo være at sige nej, men udvalget og politikerne vil rigtig gerne imødekomme klubberne, så de talte om det på mødet og har sendt den tilbage til forvaltningen, så vi kan se på, hvad vi konkret kan gøre, siger Jesper Kjærulff.
Hvis det kan lade sig gøre med sponsorerede stadionnavne, er der lagt op til at det skal være i en begrænset periode, ligesom den konkrete sponsor og navnet skal overholde de generelle markedsføringsregler og etiske retningslinier, som kommunen har.
Hvilke klubber, der har ønsket at få sponsorerede navne på deres stadions, er foreløbig holdt hemmeligt.

Vordingborg Stadion kan måske være et af dem, der på sigt kan få et nyt navn, hvis en sponsor er villig ti at lægge ekstra kroner i klubkassen og kommunen kan finde en løsning. Arkivfoto

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar