Jacob Rask Nielsen og familien er faldet godt til i Kastrup og en af de sidste mange års mest lovende tegnetalenter har samtidig fundet sig selv. Foto: Michael Thønnings

Tegnertalentet er kommet på sporet...

Akademiker, tegner, forlagsejer, børnebogsfatter med udgivelser på Gyldendal og tegneseriestribe i Berlingske Tidende. Jacob Rask Nielsen har allerede opnået mere end de fleste tegnere og forfattere. Men det er først de senere år han har fundet balancen, blandt andet efter han kom til Kastrup og skiftet til jobbet som lokomotivfører, hvor tegninger og kunsten er blevet ”det ekstra ved siden af”. Og der er nyt på vej.

Kastrup Allerede som 25-årig fik han sin debut som børnebogsforfatter på Gyldendal. Han havde læst til pædagog og skulle lave et ”kreativt projekt”, som lå i en skuffe nogle år.
- Så fik jeg lavet det færdigt og tænkte jeg ville sende det til et forlag. Og så kunne det lige så godt være Danmarks største forlag, siger Jacob Rask Nielsen. De vendte hurtigt tilbage og børnebogen ”Texas Tex og Chico Tjubang”, blev en realitet - med Rasmus Bregnhøi som tegner.
- Jeg har da fået at vide, at det er lidt sjældent at man får lov at debutere med en børnebog på Gyldendal. Men det gjorde jeg så, siger han.
Det var de første skridt til det, der så alligevel ikke helt er hans karriere i dag. For selvom han ret hurtigt derefter fik lavet en bog mere og fik den udgivet med sig selv som tegner, så er det ikke tegneri og forfatterskabet der er hovederhverv, for familiefaren fra Kastrup ved Vordingborg.
- Det er snart ti år nu, hvor jeg har været lokomotivfører. Det kom egentlig lidt tilfældigt med at jeg så et opslag nede i et fitnesscenter. Der var løn under uddannelsen og jeg var lige blevet fyret på et reklamebureau på grund af nedskæring. Så Jeg prøvede at tage optagelsesprøven.
Jacob kom gennem nåleøjet og egentlig var det ikke nødvendigvis meningen, at det skulle være karrierevejen.
Han havde således allerede en akademisk uddannelse  - som cand.mag i engelsk - og havde på det tidspunkt etableret sit eget forlag, hvor han i løbet af få år sendte en række børnebøger - og tegneserier - afsted.
- Dengang tænkte jeg, at jeg skulle leve af tegneserier og bøger, men vi havde også et barn og en lejlighed, så vi skulle have det hele til at hænge sammen.

Faldt over Vordingborg
Vi møder ham på gården midt i Kastrup. Familien flyttede hertil i 2014, fra København.
- Vi havde to børn og det blev lidt trangt. Vi ville gerne have lidt mere plads og luft, så vi kiggede rundt. Boligmarkedet var ret dyrt i København - det er kun blevet værre siden - men så faldt vi over Vordingborg og  blev ret imponerede over huspriserne. Så var vi hernede nogle gange og vejret var ligesom denne sommer. Vejret er altid godt her, siger han med et smil. 
De faldt for området, og selvom de har gården til salg  nu, så bliver de her. Børnene er rigtig glade for skolen og her er alt det man skal bruge. - Vordingborg er en god by med både biograf og butikker, siger han. 
De er faldet ret godt til, selvom de egentlig ikke er herfra. Eller kendte området.
- Vi havde kigget og min kone så der var et job hernede og spurgte om hun skulle søge det. Det gjorde hun og fik det. Det var lige i sommerferien, så vi skulle rykke hurtigt. Men det gik. Lejligheden i København blev solgt på ni dage og sælgeren i Kastrup kunne lave et hurtigt skift.

Jeg vandt
Men sådan har det også været med karrieren. Den er kommet lidt hen af vejen - gået meget hurtigt og med nogle oplevelser, som kun tilfalder de største hjemlige tegnere.
For en ting var bogen på Gyldendal og de andre bøger. Jacob Rask Nielsen havde fået tegneriet godt ind under huden og da der i 2006 blev lanceret en stor konkurrence i Berlingske Tidende om at finde en ny fast tegneseriestribe til avisen, så sendte han et bud ind.
- Og så vandt jeg, siger han.
Konkurrencen var en af de største af sin slags - gennem mange år - og Jacob Rask Nielsen vandt foran en lang række etablerede tegnere. Blandt andet blev Rasmus Bregnhøi, som tegnede til Jacobs debutbog (og i øvrigt har haft rødder i Vordingborg), nummer to.
Der var lagt an til det helt store og en karriere som feteret stribetegner i en af landets største og ældste aviser. 
Men avisen ændrede mening. De fire bedste bud fik hver en måned  med deres stribe, hvorefter de ville udvælge én der skulle i avisen som fast stribe.
- Men da den tid var gået, besluttede de ikke at vælge nogen af striberne. Jeg ved egentlig ikke hvorfor, siger Jacob Rask Nielsen. 
På det tidspunkt havde han knoklet på i en længere periode. Han sad midt i sin specialeskrivning på kandidatstudiet, mens han skulle lave nye 30 striber til Berlingske. På en måned.
- Det er hårdt arbejde. At levere en joke hver dag - bare sådan. Jeg kan godt være sjov og finde på sjove ting, men at gøre det hver dag...
Når han ser tilbage, så var det måske okay, at karrieren ikke gik stribevejen.
- Og det er ikke noget jeg ærgrer mig over. Jeg tror, at jeg på det tidspunkt havde  fået job på et reklamebureau og så kastede jeg mig over det, siger han. 
Og det gik da også fint - indtil nedskæringer. Så kunne han dog arbejde freelance som tekstforfatter.
- Men så kom finanskrisen og noget at det første der bliver skåret er reklamer og PR, så der var pludselig ikke så meget. Og så var det jeg faldt over reklamen for at blive lokomotivfører.
- Jeg havde ikke tænkt over det før, men det er et rigtig dejligt job. Søde kolleger, og ikke så meget stress. 
- Det er også noget jeg har tænkt mere over: At det er vigtigt at have balancen og holde tingene på et niveau, hvor det er sjovt, siger han.

Ved siden af
Han havde netop også en periode, hvor det gik galt. Stress. Han begyndte at dyrke en del yoga. For at komme  i balance og finde frem til, hvad der er det vigtige.
- Og bare være tilfreds i nuet, finde den indre ro og lave tingene, når jeg har lyst - i mit eget tempo - betyder meget, siger han. 
Og det er på det niveau, tegneriet skal være.
- Det et køre tog er ret ensformigt, så der er det rart at have noget ved siden af. Der er tegneriet en stor del, siger Jacob Rask Nielsen. 
Han er også for nylig vendt tilbage til det, han oprindelig blev uddannet til.

Vendt tilbage
- Jeg brugte jo fem-et-halvt år på at blive cand.mag i engelsk  og fik en enorm studiegæld, så noget skulle jeg jo have ud af det, fortæller han med et smil om et af hans nye tiltag, hvor han arbejder som freelance oversætter.
- En af mine venner, arbejder for et oversætterbureau, hvor jeg tog en test. Den klarede jeg ret godt og så er jeg begyndt at oversætte der, siger han.
Og tegneriet kom også i gang igen. Fra den travle tid, der sluttede med et mægtigt tredelt zombie-tegneserie-epos - Exodus fra 2010 - var det nemlig kun småt med hvad der kom ud.
Der har dog hele tiden været noget.
- Jeg har været inde i en periode hvor jeg har tegnet mere kunstprægede tegninger - meget detaljerede ting, siger han og henter en plakat. En A3-myldertegning, der har taget ham halvandet års tid at færdiggøre. 
- Jeg har ikke arbejdet intenst på den, men en gang i mellem, om  aftenen.
Og så kendte han en, der lavede den ganske populære pod-cast (net-radio, red.) ved navn ”Kongerækken”.
- Han ville gerne lave et spil - ligesom bilkort - og spurgte om jeg ikke kunne  tegne nogle konger. Så det gjorde jeg, siger han . 
Det var i 2016 og det gik vidst ret godt. Og det gør det også med det projekt, der er på vej.

Halvfjerdserne
Oppe i et lille kammer har han indrettet sin egen lille tegnestue. 
Originaler fra ”Exodus”, ”Finkelsteins robotter” og meget andet hænger på væggen og i mapper og skuffer ligger projekterne.
- Det her, er det første jeg har skrevet et rigtig manus til, siger han. 
En idé, der opstod for en otte års tid siden om at lave en halvfjerdser-inspireret tegneserien om verdensmesteren i stangtennis: Projekt  ”Flensborg”, er ved at tage form. De første sider er tegnet færdig og farvelagt i brun-beige-rødlige 70’er-agtige nuancer og er godt på vej. 
Det første store værk i flere år. Skæve figurer, skæv humor, 70’er-mustache, nøgenhed og stort hår kigger ud fra siderne. 
Han overvejer om det bliver en selvudgivelse. Om han skal gøre det via et forlag, eller måske som korte kapitler i en antologi.
- Måske er det klar i det nye år, siger han.
- Eller måske året efter. Eller måske kommer den slet ikke, siger han. 
- Det vigtigste er, at jeg er tilfreds, siger han og påpeger at det, at der er ro om det at tegne og at det er sjovt og ikke noget der bliver presset igennem, betyder mest. Og så må tiden  vise, hvad det bliver til.
- Måske skulle jeg have været mere målrettet med noget af det. Sådan kan man da godt tænke. Men det var mere da jeg var yngre, hvor man kunne gå og ærgre sig over sådan noget. Men det hjælper jo ikke noget, siger han.
- Jeg har en tillid til at universet og det der sker. Det er lidt vildt at sætte ord på. Men det vigtigste er at have det godt og det jeg tegner er noget jeg gør, fordi jeg har lyst, siger han.

Se flere af Jacob Rask Nielsens ting på hjemmesiden: www.jacobrasknielsen.com 

Jacob Rask Nielsen og familien er faldet godt til i Kastrup og en af de sidste mange års mest lovende tegnetalenter har samtidig fundet sig selv. Foto: Michael Thønnings

Den 70’er-inspirerede Flensborg, er måske Jacob Rask Nielsens næste værk.

Tegneseriestriben Carlo Garn og Co, vandt en af de seneste år største hjemlige tegneseriekonkurrencer - men blev ikke begyndelsen på en kometkarrriere som stribetegner.

De senere år har kunst-inspirerede myldertegninger fyldt meget.

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar