Der debatteres om, hvordan man kan forbedre servicen i Vordingborg. Foto: Michael Thønnings

Truslen om nyt butikscenter hjalp på servicen i Køge...

Vordingborg by fik drøje hug i konkurrencen om at blive landets bedste handelsby, så ”byen med den bedste service” - Køge, var forbi for at give Vordingborgs butikker et bud, på hvad de har gjort anderledes. Svaret lå til dels i truslen om et nyt centerområde.

Vordingborg Ud af 25 tilmeldte byer var det Vejle der vandt og Køge, der løb med hæderen for at være ”byen med den bedste service”. Institut for Centerplanlægning lavede over sommeren og efteråret deres vurderinger at de ”bedste handelsbyer” og vores tre købstæder havde citymanager Thomas E.R. Jakobsen også tilmeldt.
- Så spurgte de om der mangler butikker og her var Vordingborg i bunden, siger Thomas Jakobsen, der viser den ene præsentation efter den anden på storskærmen, hvor kommunens hovedby ligger i den lunkne ende af begejstringsskalaen, når det kommer til butikker, spisesteder, service og meget andet.
- Der er i hvert fald lidt at arbejde med, siger citymanageren.
Alle byens  butikker og handlende er indbudt til aftenemøde på Kornerups Rådhus, hvor der arbejdes med planer for, hvordan byen kan gøres bedre. Og det var egentlig ikke fordi resultaterne var dårlige, hvis man ser det på en skala, hvor Vordingborg placerer sig med karakterer mellem 7 og 9 ud af 10. De andre fik bare bedre resultater.

Bannere og klistermærker
Og det var også grunden til at aktivitetschefen for Køge handel, Katja Jensen - deres svar på eventkoordinator Sacha Keller, var inviteret ned og fortælle om hvordan Køge er blevet så gode til service, at de kunne køres til den handelsby med den bedste service.
Og hun kunne i første omgang fortælle hvordan de fejrede kåringen. Der var både bannere og klistermærker på butiksdørene og konkurrencer med udtrækning af kassebonner.
Hun kunne også fortælle om hvordan man har et overordnet aktivitetsudvalg, som butikkerne kan melde sig til, hvordan de arrangerer et banko-spil for at samle ind til julebelysning og i det hele taget om Køge som en by med specialbutikker, torv, Køge ås og gamle bygninger.
- Butiksudvalget er meget spredt og der kommer et nyt center i bykernen på 20.000 kvadratmeter, som man har frygtet og der har været store protester, siger Katja Jensen, der påpeger at det har været en opgave at skulle fastholde intimiteten i byen.
Men da det kom til de konkrete ting, de har gjort i forhold til service, havde hun et par råd.
- Man skal huske at stille sig selv spørgsmålet: ”Hvad er god service?”. Og, ”Hvad har jeg gjort i dag, der var god service?”., lyder det fra aktivitetschefen, der understreger at det, at man hele tiden evaluerer på, hvad man har gjort og hvad man gør, har stor betydning.
Herefter fortalte hun hvordan de prøver at skabe sammenhæng - at det er hende der står for at koordinere aktiviteter, med støtte fra dem, der nu kan, at de har et fælles gavekortsystem og man prøver at have aktiviteter i byen. Alt sammen ting, som ikke er anderledes end det, der sker i dag i Vordingborg.
Men mod slutningen kom hun igen ind på butikscenteret med kædebutikker i hobetal, der måske egentlig var kernen og årsagen til kåringen for god service.
- Der er flere butikker der har fortalt om at de har gjort noget ekstra efter det nye center er kommet, siger hun og understeger at truslen om noget nyt og større, har fået de resterende butikker til at overveje deres situation og service.
Ovenikøbet kunne hun fortælle at de i Køge også må kæmpe politisk, og har megen debat om parkering. 
Alle der har været i Køge ved, at byen et af landets værste steder at parkere, med mange og hurtige P-vagter og få og meget tidsbegrænsede pladser i bykernen. Nu er der så også indført betalingsparkering.
- Vi havde et eksempel hvor folk stod 45 minutter i kø i regnen for at købe en P-billet, fortælle Katja Jensen, der her er lidt mere udfordret end i en Vordingborg.
-Vi kan blive den første by med gratis og fri parkering, lød et af forslagene, da der efterfølgende var debat og snak om hvordan man kan øge servicen i Vordingborg og i det hele taget var lysten til at lytte og ideerne fra de godt 25 fremmødte ret stor.

Kender kunden
Og det er servicen man skal overleve på - det var også Katja Jensens  budskab.
- I kampen mod nethandel, der skal man differentiere sig på service. Nogle laver måske en webshop, men det er ikke svaret for alle, sagde hun og understregede at samarbejde mellem butikker var vigtigt, ligesom hun gjort klart at forretinger i bymidten gjorde meget ud af at de ansatte har lokalkendskab og at der - som i Vordingborg - er mange der har været ejet gennem generationer og man derfor har faste kunder.
- Det betyder meget, at man kender sine kunder og ved hvad de vil have. At man ved når en kunde træder ind af døren, at hun har brug for en ny vinterjakke,. fordi hun købte den sidste for to år siden, siger Katja Jensen, inden der vare en lille opgave og debat mellem de handlende.

 

 

Hvad er god service og er Vordingborggensere sure?

Den gode service er en subjektiv ting, men er folk fra Vordingborg ekstra kritiske?

Vordingborg - Service handler om totaloplevelsen. Om der er rent i gaden, gode P-forhold. Perceptionen starter ved indfaldsvejen i forhold til, om det er en dejlig by, man er kommet til, siger citymanager Thomas Jakobsen, der satte gang i debatten om god service som vejen frem for Vordingborgs butikker og erhvervsliv. 
Og folk var rimeligt klare med deres forslag. En fælles vicevært, der kan sørge for der er rent i byen, fælles lukketider, fri parkering, at være positive og henvise til andre butikker, hvis man ikke selv har en vare, at man markere sig som kongeby, samt ”prismatch” i forhold til nettet.
Der var således god vilje til at gøre mere, men undersøgelsen undrede man sig over. Hvorfor fik Vordingborg eksempelvis en dårligere karakter end Stege og Præstø, når det kommer til udvalget af butikker?, spurgte man. 
Et svar kan være, at det er en række udvalgte og faste kunder i byerne, der har vurderet dem. Og her er folk i Vordingborg måske mere kritiske, siden der var så mange bundplaceringer? Er folk i Vordingborg mere sure? 
Katja Jensen fra Køge, gjorde klart, at i her var man stolt over at være køgegenser, og måske har det smittet af på svarene?
Spørgsmålene er mange, efter mødet, men om det hjælper på servicen det må du selv vurdere, når du handler næste gang.

Der debatteres om, hvordan man kan forbedre servicen i Vordingborg. Foto: Michael Thønnings

Katja Jensen kom fra Køge med input. Foto: Michael Thønnings

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar